DH Debatklub Logo

Dalum Hjallese Debatklub

069. EU's planøkonomi for bilindustrien

Den praktiske socialistiske planlægning bekymrede aldrig Karl Marx. Han nøjedes med at skrive i Kapitalen at målet for al kommunistisk planlægning er tilfredsstillelsen af "sociale behov". Der var aldrig nogen vestlige økonomer, som fandt ud af, hvordan det socialistiske planlægningssystem i Sovjetunionen fungerede. Sagen er nok den, at det ikke fungerede. Den "centrale plan" var kun lidt mere end summen af fabrikschefernes individuelle planer tilsat en fremskynding af særligt udvalgte projekter på bekostning af andre projekter. Meget lignende som EU kommissærerne i dag ønsker at promovere elektriske biler.

Henover hovederne på Europas nationer har kommissærerne i Bruxelles bestemt, at for at redde verdens klima skal der ikke sælges benzin- og dieselbiler i EU efter 2035. Vi kan tænke at til den tid er gassen gået af det Store Grønne Spring Fremad, så det bliver sikkert ikke til noget. Måske eksisterer EU, som vi kender det, slet ikke til den tid.

Elektriske biler under opladning i San Fransisco USA i 2009. Foto Felix Kramer (CalCars). uploaded by User: Mariordo - Flickr. Wikipedia

Men værre er det at kommissærerne stiller krav til de europæiske bilproducenter om maksimal gennemsnitlig CO2-udledning. Kravet er formuleret som et gennemsnit for alle biler, som en given producent producerer. Overholdes det ikke, vanker der bøder i milliardklassen.

Da det teknisk set er umuligt for producenterne at overholde kravet for benzin- og dieselbiler, er det nødvendigt også at fremstille nogle elbiler, som kan tælle med i statistikken og derved bringe deres gennemsnitlige CO2-udledning per produceret bil ned.

Men desværre er salget af elbiler i Europa stagneret. For hele året 2024 faldt antallet af registreringer af elektriske køretøjer til passagerer i Europa med 1,3%. Det samlede salg af elbiler i 2025 ligger 4,9% lavere end samme periode sidste år.

I Tyskland forventer bilproducenternes forening VDA, "Verband der Automobilindustrie", at elbilsalget i Tyskland i år vil dykke 9% efter et 2023, hvor elbilsalget styrtdykkede med 16%. Afskaffelsen af tilskud til køb af elbiler i december 2023 resulterede i et forbløffende fald på 47,6% i antallet af registreringer i årets sidste måned.

Tyskland var ikke det eneste land, der oplevede en nedgang i 2024. Elbilernes markedsandel faldt også i Østrig, Bulgarien, Kroatien, Finland, Grækenland, Irland, Italien, Letland, Litauen, Polen, Portugal, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Spanien, Sverige, Island og Schweiz.

Volkswagen er ved at nedtrappe produktionen af elektriske modeller på sin fabrik i Emden. En arbejdsleder udtaler at det er på grund af "stærk kundetilbageholdenhed i elbilsektoren." Foto Wardsauto.

I Frankrig, Italien og Spanien er elektriske biler aldrig rigtig slået igennem. Elbileksperten, Ilyas Dogru, forklarer til Jyllands-posten Finans at: "Hidtil har salget i andre EU-lande været holdt oppe af massive støtteordninger, men uden dem går luften ud af elbilsalget. Folk vil gerne elbiler, men de er simpelthen for dyre her og nu."

Men som sagt, for at imødekomme EU kommissærernes krav om at de producerede biler skal have en gennemsnitlig maksimal CO2-udledning, er bilproducenterne mødt til at producere flere elektriske biler på trods af det vigende marked. Disse skal også sælges og derfor sender de dem som billige slagtilbud til de mest klimaidiotiske lande, som er for eksempel Norge, Danmark og Holland, hvor de erfaringsmæssigt vil blive solgt.

Når producenterne således sælger elektriske biler med tab, så må de kompensere med tilsvarende højere priser på benzin- og dieselbiler. Hvilket gør det nærmest umuligt for de europæiske bilproducenter at konkurrere med biler fra Kina og Korea.

Tesla model Y Long Range. Foto Bilbasen Blog.

Men det er skatteyderne, som betaler for festen.

Når de elektriske biler i det hele taget kan sælges, skyldes det den delvise fritagelse for afgifter, såsom registreringsafgift, vægtafgift og CO2-ejerafgift.

I Weekendavisen kunne man læse, at en Tesla model Y Long Range sælges for den faktiske salgspris 410.000 kr. Men med fulde afgifter ville den have kostet 863.000 kr. Det ville være prisen for bilen, hvis den kørte på benzin. Men fordi Tesla er elektrisk, får den statsstøtte.

Desuden får ejere af elbiler deres strøm til halvdelen af den pris, som almindelige el forbrugere skal betale, idet de i praksis får elafgiften refunderet.

Elektrisk tilbagegang for bilsalget i EU Mobility Denmark - De danske bilimportører.
Markedet for elbiler i Europa: Blandet tendens i 2024 by Madi GreenDrive - Green Drive
Trængte elbiler Søren Hansen - Klimarealisme.
Bilproducenter savner købere til elbiler: Grøn nedtur er medvind for danske bilkøbere Jyllandsposten Finans
EU’s elbil-cirkus Erling Petersen - Klimarealisme.
Automakers to Trump: Please require us to sell electric vehicles Watts up with that.

Praktisk Gris 20240719