050. Grøn brint vil blive mere end dobbelt så dyr som grå brint
I forbindelse med den grønne omstilling er der hovedsageligt to tekniske anvendelser for grøn brint, der ofte forveksles i debatten.
Den ene er om at bruge brinten i industrielle processer, for eksempel stålfremstilling, som varmekilde som erstatning for olie og naturgas, og som fremdrivningsmiddel for skibe, lastbiler og fly. Den anden er at bruge brint som opbevarigsmedie for energi i den hensigt at udjævne vind og sols ustadighed med en Power-to-X teknologi.
Selv om det skulle lykkedes at fremstille grøn brint i store mængder til industrielle formål, så skal den konkurrere med den traditionelle brint på markedet. Og her ser det ikke godt ud, idet den grønne brint vil blive mere end dobbelt så dyr som den traditionelt fremstillede.
Ved "grøn" brint skal forstås brint, som er fremstillet ved elektrolyse af vand ved hjælp af strøm fra vindmøller og solceller.
Der er ingen, som med sikkerhed ved, hvad omkostningerne til produktion af "grøn brint" vil blive - fordi det endnu ikke er lykkedes at fremstille brint i industrielle mængder ved elektrolyse af vand med vindmøllestrøm. Som vi husker, gik Siemens Gamesa effektivt i konkurs i forsøget.
Når man googler på "grøm" brint fremkommer en syndflod af idealistiske drømme og forudsigelser for fremtiden, det er ganske vist, fremtidens brændstof, den afgørende udvikling er lige om hjørnet og så videre - men ingen hårde kendsgerninger om egentlig løbende produktion i den virkelige verden.
Civilingeniør Søren Hansen fra klimarealisme skriver ud fra en ny "Lazards rapport" at brint fremstillet med sol og vind ud fra visse beregninger har en pris på ca. 4,5–6 $/kg, som svarer til 31–42 kr/kg.
Jeppe Brøgger Nielsen skriver i Ingeniøren at "det kommer til at koste omkring 100 kroner at producere et kg grøn brint, viser en ny rapport."
Hydrogeninsight skriver at "Prisen på grøn brint i Europa vil sandsynligvis ikke falde til under 5 €/kg i 2030, hvilket afskrækker potentielle aftagere." Hvilket er 37,3 kr/kg.
Men det skal alt sammen sammenlignes med at traditionel "grå" brint, fremstillet ud fra naturgas, koster omkring 2 $/kg (14 kr/kg).
Processen til fremstilling af "grå" brint har været brugt i næsten 100 år, og til en pris på under 15 kr/kg er det også den billigste metode, og den er næsten den eneste, der i dag bliver brugt i EU og USA.
Det vil sige at det er temmelig sikkert at den "grønne" brint vil blive mere end dobbelt så dyr som den "grå" brint, som er fremstillet på sædvanlig vis ud fra naturgas - Hvis det altså i det hele taget kan lade sig gøre at fremstille den i industrielle mængder.
Vi husker at da Ørsted Tyskland lukkede deres forsøgsanlægget for "grøn" brint i Tyskland før tid, sagde administrerende direktør, Jörg Kubitza, at et projekt som dette "afhænger af økonomisk levedygtighed, og dette er desværre ikke tilfældet. Omkostningerne skal være rigtige, og der skal skabes et marked."
Derfor, den "grønne" brint vil formentlig ikke kunne sælges til kommercielle formål uden politisk indgriben. Og politisk indgriben er altid noget med at skatteyderne skal betale. Alternativt skal de forbyde salg af "grå" brint, og det ville være at jage de sidste produktionsvirksomheder ud af landet.
Billedet er det samme for "grøn" metanol, "grøn" ammoniak og så videre. Det "grønne" tegner til at blive mere end dobbelt så dyrt som det traditionelt fremstillede, og det vil aldrig blive en succes uden støtte fra skatteyderne.